неделя, 27 септември 2009 г.

Свят без дискриминация

Като скромни привърженици на идеята за свят без дискриминация, и двамата с Веселин при всяко влизане в магазин за детски играчки изпитваме споделено възмущение от профилирането на играчките по полов признак и то от най-ранна детска възраст. При играчките за момичета проблемът е особено остър, защото огромната част от тях директно отразяват представата на обществото за ролята на жените в него:
а) кухненски комплекти
б) игри от тип ръкоделие, които служат за изработване на всякакви шарени украшения
в) кукли - сред които разбира се на първо място Барби - с ясно послание относно представата за женска красота
г) и отделни турбо-изцепки като: "РАЗСИПНИЦА: Как да изхарчим повече пари (Игра за момичета!)"

Винаги съм много затруднена, когато търся подарък за момиченце, защото категорично не бих подарила никое от гореизброените и изборът силно се ограничава.
При книжките пък има други драми - масата от тях са с покъртително грозни илюстрации, а особено пък тези от издателство (или поредица, не знам) "Златното пате" са и с наистина малоумни текстове - нека цитирам едно стихче по памет:
"Жабчо каза възхитен:
като блато съм зелен!"
(това е цялото, да не си помислите че го вадя от някакъв контекст. Стихчето има за цел да каже на детето, че жабата е зелена. В книжка, която представя цветовете чрез различните животни.)
Като говорим за художествени качества, безспорно Дисниевите герои са добре изпълнени, но пък аз имам едно подчертано нехаресване може би най-вече към тяхната преекспонираност, към доминирането на вкусовете от Дисни-стилистиката (твърде клиширано ми е). С времето отстъпих и допуснах вкъщи тайфата на Мечо Пух; за останалите все още се дърпам.
На всичкото отгоре ако книжката е с приказки, аз държа приказките да са политически коректни, а пък самата същност на (народната) приказка по принцип е такава, че те са всичко друго но не и това. Ако няма насилие и разни страхотии, има злорадство; има глупост; има надлъгване; и разбира се, има натрупвани с хилядолетия джендър стереотипи. С една дума, приказките учат на ценностна система, която напълно противоречи на моята собствена.

И ето, става вечер и искам някой път да разкажа на Деян приказка, и се опитвам - напъвам се да се сетя нещо друго освен Червената шапчица и се сещам за Пепеляшка - приказка, която ни учи, че за едно момиче най-голямото щастие е да се омъжи за някой принц, а пък подходящият жених ще хареса момичето на база красивата му рокля, която непременно трябва да е по-красива от тази на всички останали, защото това е единственият начин момичето да бъде забелязано.
Тегля една майна на Пепеляшка и се сещам за Рапунцел. Това е приказка, която ни учи, че сексуалното съзряване на момичетата е опасно и освен това, че поведението и контактите на момичето в този период следва да бъдат контролирани; научаваме също, че умното момиче може с хитрост да се измъкне от ситуацията, като прибегне до тайно нарушаване на забраните (защото разбира се това е начинът, по който жената следва да постига целите си: потайно и чрез хитрост, а не в открит конфликт); и накрая, че ултимативната цел на едно момиче е да бъде обладано от съответния обожател, който обаче всъщност е перспективен, защото е принц (никак нямаше да е ОК, ако беше някой льохман). Също така важно е сексуалният акт да се извършва тайно, иначе следва наказание; и изобщо хем сексът е кофти работа, хем тия дето ни го забраняват са още по-кофти. Все пак момичето е красиво, нали има нечовешки дълга руса коса.
Решавам че на Деян му е рано да слуша за сложната ситуация около сексуалното съзряване в миналото и днес, пък и темата е встрани от него понеже конкретно тая приказка е за женската гледна точка, и търся други истории, други мотиви.
Деян лесно запаметява ритмична и римувана реч, и вече знае наизуст "Бабо Мравке, де така? / Тичам, Щурчо, за храна..." - и т.н., та чак до покъртителния край, в който разбираме, че да си музикант е недостойно и презряно занимание и не се счита за работа, поради което разумната и предвидлива баба злорадо ще остави щурчето да гладува през зимата, чрез което справедливостта ще възтържествува. Е това вече съвсем лично го приемам, не само от името на приятелите си музиканти, а от името на всички, заети в entertainment индустрията, какъвто се явява дори и собственият ни отруден Тати.

Аз и друг път съм коментирала тия и подобни тям въпроси (макар че сега не ми се търсят линкове към конкретни постинги), та който ме чете от по-отдавна, да прощава, ако се повтарям. Обаче днес попаднах на блога на Виктория и Беатрис, които планират да имат дете и са решени да изградят за него свят без стереотипи, без дискриминация, да възпитат в него определени ценности в тая посока - и цялата тема, която чувствам много близка, отново ме предизвика да я коментирам. Не можах да не се обадя и там с присъщата си многословност, и понеже ми беше малко, просто продължих и тук :)
Конкретният постинг е този, а блога ще го линкна отстрани.

9 коментара:

Ena каза...

Za syjalenie, po-starite varianti na prikazkite ne sa otpechatami za shiroka upotreba, a i starite redki kopia sa po-podhodiashti za vyzrastni. Naprimer v starite varianti na chervenata shapchica, nikakyv lovec ne se pririchva na pomosht na bezpomoshtnite jenichki, a babata i shapchicata sami ubivat vylka, sled tova svaryavat i piat kryvta mu i babata kazva na shapchicata: "Sega veche si golyama jena, zashtoto se nauchi da razlichavash dobroto ot zloto. S drugi dumi, prikazkata opisva right of passage za momicheta.
V star variant na Spiashtata krasavica ot druga strana, krasavicata rajda dve deca na princa predi da se sybudi. Tova s celuvkata e po-kysna versia za delikatbi dushi.

Ena каза...

Za syjalenie, po-starite varianti na prikazkite ne sa otpechatami za shiroka upotreba, a i starite redki kopia sa po-podhodiashti za vyzrastni. Naprimer v starite varianti na chervenata shapchica, nikakyv lovec ne se pririchva na pomosht na bezpomoshtnite jenichki, a babata i shapchicata sami ubivat vylka, sled tova svaryavat i piat kryvta mu i babata kazva na shapchicata: "Sega veche si golyama jena, zashtoto se nauchi da razlichavash dobroto ot zloto. S drugi dumi, prikazkata opisva right of passage za momicheta.
V star variant na Spiashtata krasavica ot druga strana, krasavicata rajda dve deca na princa predi da se sybudi. Tova s celuvkata e po-kysna versia za delikatbi dushi.

ikew каза...

Йо :)

Защо не вкараш в употреба няколко приказки собствено производство? Мейнстрийма като цяло не отговаря на изискванията ти, защото историите в него, които оцеляват и дебелеят, са напаснатите на така нареченият "най-малък общ знаменател" (всъщност, математически, по-скоро става въпрос за най-голямо общо кратно, но здраве да е). Дай малко фристайл - за животни, нападащи орди дървари, за сънчо, който приспива децата с магическия си мп3 плеър, докато зъл магьосник не му го свива, за бягството на Токчо Слънчев от мрачните лепкави подземия на лошия, леко изперкал крал Нефт Първи Черния. Има толкова много потенциал за истории, в които никой за никого не се жени. Юз йор имеджинейшън

Анонимен каза...

Ето ви една политически коректна към хората на изкуството версия на Щурец и Мравка.


- Бабо Мравке, где така?
- Тичам Щурчо за храна.
- А ти, где с таз гадулка?
- Днес Калинката е булка,
та съм канен на свирня...
- А когато сняг забръска,
що ще чиниш ти зимъска?
- Знаеш, че съм музикант
И отявлен съм талант
Ходиме ний по турнета
Аз и другите момчета
От концерти, фестивали
Хонорари сме събрали
Тъй че мен не ме мисли
Припечелил съм пари -
Рече Щурчо и отмина -
Топла ще е тази зима.

Автор - Георги Панайотов (Arioch)


gimli

Wynche каза...

@Ena: И на мен ми се ще да ми попадне отнякъде първите варианти на текстовете в колекцията на братя Грим. Смекчаването на сексуалната есплицитност и насилието във всяка по-следваща версия е безспорно.
За Червената Шапчица: купих я на Деян в някаква книжка, която ми се стори с максимално съкратен текст и големи, естетически приемливи картинки. Каква беше изненадата ми, когато установих, че накрая Червената Шапчица успява да избяга от Вълка, а Ловецът, който за късмет се случил наблизо, дошъл да й помогне - но какво направил: не разпорил никакъв търбух и не го напълнил с никакви камъни (както аз знам приказката), ами двамата заедно изпъдили Вълка и той никога повече не се осмелил да се върне в тази гора! :)

@Икю: То да не би да е лесно, бе! Айде почвай да пишеш, като имаш толкова идеи - аз нямам за цяр! Знам само да си повтарям каквото съм слушала като малка.

@gimli: чудно! :)
(А понеже блогът си е мой, ще си запиша и тутакси хрумналата ми контра: "Ходиме ний по турнета" дразни и то съвсем ненужно - "Ние ходим" оправя едновременно и ритъма, и естественото звучене. "Често ходим" пък добавя и към смисъла.)

hazel каза...

Ше припомня стария лаф, че приказките подготвят децата за четене на вестници като пораснат.

Не, сериозно, наистина ли политическага коректност изключва насилие, страхотии, глупост, и т.н.? Да, тези неща присъстват в приказките и това не е непременно за премахване, защото по никакъв друг начин, освен на техен фон, не могат да бъдат утвърдени обичта, красотата и мъдростта. Изумявала съм се колко черно-бяло мислят децата и колко искат да разберат кой е лошият в дадено произведение, при всичките ми усилия да намеквам, че има нюанси. В този смисъл свят без дискриминация звучи добре, но искам да припомня значението на 'discriminate' в смисъл на 'distinguish accurately', което е положително умение и трябва да се развива.

Иначе за играчките съм съгласна, невероятна промивка на мозъка са по отношение на полови роли. Вчера видях гума за триене във форма на червило!

Съгласи се, че ПК вариант на шапчицата губи по точки пред оня с ловеца и търбуха с камъни.:)

Hellen каза...

Аз пък мисля, че се опитваш да му промиеш мозъка и освен това, че се искаш да го отгледаш като щраус, заравяйки главата му в пясъка, та да не вижда онова, което на теб не ти харесва. Според мен по-важно е един човек да разграничава, както обърна внимание Хейзъл, да разпознава стереотипите и да може да ги анализира и оценява - защото те не винаги и не задължитено са лоши, само защото са стереотипи. И да бъде възпитан в това, че всеки трябва да има право на избор (дори този избор да е да следва мейнстриима, но понякога това право трябва да се утвърди/извоюва/защити, а упражняването му може да има последици - не винаги положителни. И не, не е рано за това. И то не се постига със стерилизиране на фабулната среда, което ти искаш, а с разговори за действителността около нас и в приказките (на съответното ниво за възрастта, разбира се). Това го говоря от гледна точка на детето, което е пораснало в човека, който съм сега.

Wynche каза...

@hazel: Насилието е малко tricky според мен: в какви дози трябва да се подава на различните възрасти на децата, за да не им дойде в повече? Иска се много тънка преценка, която не твърдя, че имам. Определено за мен е неприемливо да се плашат децата, че ако не си изядат закуската, ще ги вземе Торбалан или ако не си измият зъбите, ще ги изяде Баба Яга. Това е ненужно насаждане на страхове. Да се осакатяват приказките по цитирания начин е другият полюс - още малко позитивизъм и целият смисъл на приказката се е изгубил напълно, тя остава някак беззъба.
Аз не бих искала да цензурирам никакви приказки, просто ще ги разказвам, когато им дойде времето. Според мен е рано за народни приказки - дългогодишна заблуда е, че те са за деца. Напротив, те не са създадени за деца и никога не са били предназначени да бъдат слушани от деца.
(С авторските приказки е друго).
Един много уважаван от мен създател на текстове е Астрид Линдгрен: тя някак успява хем да избяга от клишетата, хем в текстовете й има всичко - принуда, бедност, смърт, - реален житейски микс, но поднесен фино, мъдро, позитивно.

Всичко е в начина на поднасяне. Аз никъде не твърдя, че искам в текстовете, предназначени за Деян, да няма насилие. Искам обаче където го има, то да е осъдено. Не може главният герой, "добрият", да проявява садизъм, отмъстителност, жестокост, пък било то и към "лошия". Това е твърде стара - да не кажа езическа - представа за справедливост. Тя не е актуална днес - нито за мен, нито за теб, нито за света, в който живеем.
Нека вземем отмъщението: на човек склонността да търси мъст му е толкова вродена, че е първична реакция. В днешно време сме преодолели тая низка страст и можем да се държим по друг начин, да не се водим от инстинктивната ни кръвожадност - само че това ни коства усилия, самоконтрол и проява на добро количество здрав разум. Твърде лесно е да се подхлъзнем обратно към онова, което ни е толкова по-естествено.
"Хепи-ендът" на народната приказка, в който злодеят е наказан садистично (мащехата се пукнала от злоба и умряла, вълкът го изкормили и удавили, вещицата останала затворена в кулата и умряла от глад) е огледало на един стар свят с неговите стари ценности.
В днешния свят аз очаквам, когато в текста (предназначен за деца) присъстват страхотии и насилие, те да бъдат осъдени и осмени, а не да са поднесени по начин, който ни кара да ликуваме от възтържествуването на "справедливостта".

Fili каза...

Целият този диспут дето го водите използва по презумпция, че ние знаем кое е най-добре за детето. А пък аз имам проблеми с тази идея. Първо ние за себе си не знаем какво е най-добре а пък познаваме себе си по-добре от колкото познаваме детето си, което ако и да си е наше си е външно на нас. Второ детското мозъче според мен възприема света по толкова безкрайно различен от нас начин, че дори при най-добро наше желание не бихме разбрали какво то мисли и какво ражда в главата му дадена ситуация, приказка, картинка.
В такъв случай опитвайки се да предпазим детето да не стане еди какво си толкова ожесточено ще да показва някаква наша непоносимост към определен стил живот или разсъждения. Просто мисля, че трябва да има съзнателност, че ние реагираме по определен начин и предпазваме детето от определени неща заради нас си а не заради детето. И някак си ми се струва загуба на енергия и време да се опитваме да разберем от какви външни влияния да предпазим детето за да е то по-добре в бъдеще. А на всичкото от горе да се опитваме да се убедим, че го правим заради него.
То си се развива по негови си неведоми пътища и ние нямаме много контрол. Или поне аз така си мисля с моята 0 практика :) хехе.
В крайна сметка ако можехме да го моделираме детето какво да порасне и какви приоритети да има и какви страни да развива бихме ли?