понеделник, 1 септември 2008 г.

Прощъпулник - планове

Та, сега събирам идеи за прощъпулник. Какви предмети се слагат?

Мисля си, че е задължително да има:
- книжка (коя? учебник някой (по какво?) или художествена литература? Интересно, че Толкин не бих сложила... как съм се променила в последните години. На прима виста ми хрумва Астрид Линдгрен... И на секонда май не се сещам за по-добро предложение. Някой?)
- нещо, свързано с рисуване - има си хас. Какво да е? Моливи, бои? Че Веселин такива неща не използва :) Таблет?
- Химикалка - това ще да насочва към моята любов към писменото изразяване
- компютър нещо? То няма как да сложиш цял компютър на прощъпулник, много голям идва. А лаптоп нямаме. А и неясна някак ще дойде любимата на всички чичовци професия "работи нещо с компютри"...
- игра... С татко дето се занимава професионално с игри, не може да не сложим игра там. И без това си умира за джойстика на X-Box-а. Което малко предрешава изхода от експеримента, като че ли ;)
- лежи си тука до мене кредитната карта, и баси, ще взема да сложа една банкова карта! Вуйчо му се занимава с финанси
- и фотоапарата е до мене, ама с него ще снимаме, та няма как да го сложим там :)
- приемам още идеи!!!

Изобщо, аз имам някаква представа какво е това прощъпулник, ама Веселин твърди, че тя не е вярна и освен това е тъпа.
От една страна, защо трябвало да му предрешаваме на детенцето каква професия ще има. Ама аз не мисля, че това е предрешаване. То е като гадаене по-скоро. Макар че знаем за самореализиращото се пророчество.
Не знам дали се канят гости или си е семейно събитие в тесен кръг. То ако е за семейно, можеше да си го направим още днес (да ги измислим набързо предметите). Ама ми се струва че си е повод за събиране. Така или иначе погача не сме му правили, кръщение няма да правим... А на прощъпулника му се каня от много време. Той ще компенсира за липсата на другите видове бебешки събития.
Ние обаче утре го командироваме в Горна баня, след което аз заминавам в командировка в четвъртък и непосредствено след това излизаме в отпуска и ще ходим на морето (където най-сетне решихме окончателно, че няма да вземем Деян) - така че няма да го видим скоро, особено пък през уикенд, когато да е подходящо да се организира събитие. Чак по-следващата неделя - 14 септември - има шанс, и то при добра организация. А той дотогава може ходенето да му е толкова old news, че прощъпулника да се окаже закъснял...

Но нищо де, засега събирам идеите :)

10 коментара:

Maria каза...

Ихаааа! Проходи човекът!

Значи прощъпулникът си е много стар, хубав обичай и аз както много си падам по стари, нашенски обичаи, много ще ви насърча да го направите.
Определено е събиране с гости, всички носят подаръци и по един предмет, който да прибавят към избраните от родителите. Така се избягва едностранното, манипулаторско отношение на родителите, които ще му сложат само компютри и игри;)

Слагат се най-, ама най-разнообразни предмети, идеята е, че всички пътища са отворени за детето и, че то може всичко да направи, че способностите му са неограничени и, че каквото избере, близките ще го подкрепят и ще празнуват избора му с него. Това му е хубавото на обичая. А иначе сложете н всичките нормални предмети: Иво да ви донесе някой докторска джаджа, сложете някоя викингска изкопка (археология?), цигулка, the Lonely Planet (travel writer?), арт-фотография, менделеевата таблица, т.н., т.н. То затова се канят хора, че да донесат предмети, които на вас изобщо не са ви хрумнали.

Между другото, нито аз, нито Веско някога сме имали прощъпулници. Та по тоя повод, с две приятелки тук (знаеш Марлена, юрист, и една друга, алтистка) преди пет години решихме да си организираме един. Причината - дълбока криза и съмнения, че сме избрали правилната професия. Та натрупахме един булюк предмети, завързахме си очите и познай - и аз, и Марлена първо напипахме учебника по право, а Венера докопа цигулката. Scary stuff...

А иначе на 14 септември ще е идеално. Както би ти казала майка ми, това е Кръстовден, последният голям празник на лятото...

hazel каза...

На Миш така и не направих прощъпулник, само на Рада. Тя избра клавиатура и икона, което трябваше да значи, че ще стане богослов, известен в онлайн средите:)
Лекарска слушалка гледам не сте споменали...

Wynche каза...

Изобщо не ми е и хрумнало за лекарска слушалка, честно! :)
Всъщност цялото нещо трябва да е ориентирано към конкретни професии ли? Защото аз си го представям по-скоро по-общо - като най-ориентировъчно заявяване на интерес / склонност / заложба към някоя област от живота - може изобщо да не е професионалната. Така да се каже, ако сложим един Плейбой, той носи със себе си асоциации за определен стил на живот, но в тях не би имало никакви индикации за професия. (Е, редактор на списание, художник на карикатури, моден фотограф или пък журналист на свободна практика винаги могат също да бъдат изведени от Плейбоя).
На мен ми е интересно богатството от символи, които носят предметите, и на колко много тълкования се поддават...

В тоя ред на мисли - Хейзъл: кой беше на иконата?

@maria: Много ми харесва твойто разбиране за нещата, точно такова е и моето - не като предопределяне или някакво задължение, а напротив, като богатство от възможности и свободата да избереш _самостоятелно_ измежду тях. Още повече, че се извършва на етап, когато елементът "социално влияние" все още не е фактор, т.е. при една малко по-мистична настройка на духа човек може да приеме, че детето в този момент проявява избора си в най-чист от влияния вид, т.е. това е избор, който е верен на истинската същност на човека.
Не че аз самата съм настроена точно по този начин, но цялото нещо ми е интересно и приятно като символичен ритуал и въпреки че не съм традиционалист, съм склонна да се придържам към тези измежду традициите, които съм преосмислила и за които имам някакво лично разбиране. Те не са много.

Тук е моментът също да призная и собствената си непоследователност, що се отнася към убежденията ми за възпитанието на дете: получих подсказка за предмети за прощъпулника - парфюм и отвертка - и с изненада установих, че отвертка бих сложила, но не и парфюм - парфюм не ми се вижда редно. Това разкрива дискриминационно, сексистко и манипулативно мислене, заложено вътре в мен и проявяващо се въпреки убежденията, които заявявам.

Анонимен каза...

Според мен пък реакцията ти си е в реда на нещата. Парфюмът не е нещо, което човек свързва с дете или с евентуалната му бъдеща професия. По същата логика може да сложиш тоалетна хартия, също толкова unrelated. Няма нищо сексистко в избягването на парфюма, той е опасен освен това.

Maria каза...

Пак същото - предметите означават само това, което ти си им дал да ознчават. И, ако някой гост сложи парфюм, той може да ознчава създател на нови усещания (Chanel No 5 днес е клише, но през 1921 е бил революция на сетивата, която е помела старите ни представи за химия, аромати или ролята на жената в обществото). А може и да означава "нос"- еквивалента на дегустаторите на вино за аромати. И куп други неща.
Затова се канят гости на прощъпулник. Да видят различни неща в същите предмети.

Анонимен каза...

Музикален инструмент
Спортен уред (топка?)
Кубче на рубик или фигурка за шах

Хмм, ако ще има икона, за контратежест трябва и купа спагети :)

М.

hazel каза...

Иконата беше на Богородица с младенеца.
Всичко това се прави само за забавление на родителите, нали е ясно това. Винаги съм била против месенето на родителите в избора на професия, освен това работата е само част от живота, мнали.
Ео, какъв предмет би символизирал Project Manager?:)

Wynche каза...

@hazel: камшик ;)

Анонимен каза...

Адашко сладък,да е жив и здрав!Ма той си върви съвсем сериозно човекът!
Сложи му непременно билет или обувчици за прощъпулника-може пък пътешествията да го влекат.Писалката и четките за бои ,макар че вече не се използват, са си символ на определени изкуства.Иначе за компютри му сложете една мишка.
Нашата мома още не е проходила,ама тя е месец и половина по-малка.

Сърдечни поздрави от кумците!

Анонимен каза...

Какво стана, направихте ли прощъпулникa?