понеделник, 16 ноември 2009 г.

За тайнството кръщение

Мордред ми е задал много хубав въпрос в коментарите към един по-ранен постинг и аз ще изведа отговора тука, защото често се случва да пояснявам позицията си по въпроса за кръщението, или по-точно - защо съм против да се кръсти Деян.

Мордред пита:
Чакай малко, как така е "необратимо" кръщението?

Или смяташ, че кръщението "прави" нещо, при което окей, необратимо е, но пък иначе се ходи в ада, така че си е хубаво и положително нещо (което всеки отговорен родител загрижен за душата на детето си трябва сам да направи, без съмнение)

Или кръщението "не прави" нищо, при което обратимостта като свойство е неинтересна.

Не разбирам как може да си по средата между двете, това някакъв вид агностицизъм ли е? (Освен ако нямаш предвид посегателството над личността и на детето и на родителя, когато някой прави КАКВОТО И ДА Е с детето ти без разрешение)


Ще се опитам да обясня, засега хаотично, както ми хрумва, а впоследствие може да се постарая и да го формулирам по-добре (ама после, защото сега съм гладна и бързам ;) ).

Краткият отговор е - да, агностицизъм. Но ми се иска да поясня повече.

Възможно е да съм неконсистентна в отношението си към християнството като цяло и кръщението в частност. Темата е доста важна за мен и мнението ми е много силно, макар и позицията ми да се поддава на критика (може би?).


Не смятам, че кръщението "прави" нещо, но го допускам. И при допускането следвам нататък по веригата сякаш че е истина. С това влизам вътре в християнския светоглед (доколкото го познавам) и се опитвам да разсъждавам on its own terms. Roleplay-вам, демек.

In character ми се струва, че на кръщение трябва да подложи сам себе си съзнателен индивид, и това решение трябва да е основано върху вътрешно убеждение и вяра.
Едно малко дете не е осъзнат индивид, способен да вземе такова решение. Но аз като родител не трябва да "извършвам" това върху него, защото причисляването му към общността на вярващите трябва да е акт на свободна воля, която е толкова важна в християнството и аз не мога да не я уважа.

С други думи, смятам че това е валидно не просто за мен, а за всички вярващи християни: не може да кръщаваш дете, или с други думи, да кръстиш дете е неуважение към свободната му воля.

Според мен моментът, в който един пораснал, разумен човек осъзнава нуждата и желанието си да се причисли към общността на вярващите - т.е. нуждата и желанието да се _покръсти_, е много важен в духовното му развитие. Това е ключов момент в живота на човека. Кръщението е много силен ритуал като преживяване и е хубаво той да бъде наистина преживян - тогава, когато му е времето, когато човек е готов за него и го е поискал. Кръщавайки едно малко дете, аз бих му отнела възможността за това силно духовно преживяване по-късно. Защото второ кръщение не се извършва. Поради тоя факт кръщението е необратимо.

Родителите-християни обаче мога да ги разбера: те кръщават децата не "от името" на децата си, а поради собствената си вяра, т.е. заради себе си, от свое име. Правят нещо, което според мен е нередно (доколкото е неуважително към ключови елементи на тая религия), обаче все пак донякъде е приемливо - дотолкова, доколкото е вид мисионерство и самата ти искрена вяра не допуска да допуснеш алтернатива. А ако няма алтернатива, за теб няма друг избор (и пред детето не стои реален друг избор) освен да стане християнин и с други думи ясно е, че пътят е един, а ти просто извършваш стъпката вместо него и на по-ранен етап (щото ако умре междувременно все пак да има шанс да отиде където трябва).

Продължавам да съм in character и все пак бих поспорила с тези родители, защото пътят може и да е един, но човек има право да се отклони от него. Както на Адам и Ева е било дадено правото да ядат от дървото на познанието, и само им е казано, че това не е желателно. Всеки един от нас, във всеки един момент от живота си, може да избере да се отклони от Господ - и ние всъщност непрекъснато го правим. Това отклоняване може да е поради слабата ни воля (мързи ни да живеем според правилата), а може и да е поради гордост (бунт някакъв). Човек има право на своя бунт и на своя протест, и отношението му с Господ си е лично между него и Господ. Може пък после блудният син да стане най-любимият. Всеки има своя път на търсене.

Има един вододел, една граница, която е важно човек да усеща: първо си "отвън" на нещо, а после си "вътре". Важно е да можеш да го преживееш това преминаване. И за да е истинско това преживяване, то трябва първо да се случи по-късно (на осъзната възраст), и второ, трябва да съществува реалната възможност да не го извършиш.
Като кръщаваме дете, ние му отнемаме тази възможност. Ето това е вторият начин, по който кръщението е необратимо.

И сега излизам от парадигмата на християнството и вече гледам отвън (out of character).
Ако бях убеден атеист, за мен щеше да е най-лесно да кръстя Деян с едно махване на ръка, като нещо предвидено да радва бабите и което всъщност няма никакво значение и изобщо не ми пречи.
Но аз не съм убеден атеист, а действително по-скоро не знам :) поради което искам да държа различни опции отворени, доколкото е възможно. Искам те да са отворени за самия Деян, за да усеща, че има избор (а може би и да знае, че има отговорност). Нека му тежи тоя избор... щото то не е лесно да се причислиш към вяра и изобщо да избереш духовния си път, ако подходиш отговорно към въпроса... но няма да го правя вместо него.
Трябва да призная също, че най-важната опция, която според мен трябва да бъде държана отворена, е именно християнската. Ако не беше толкова важно, нямаше да съм толкова категорична и нямаше да отделям толкова мисъл на тоя въпрос с кръщението. Но за другите потенциални възможности ми е все тая (не съм се и замислила какво би означавало да му държа отворена опцията за ислям, за някое езическо вярване, за хиндуизъм или за някой шаманизъм...) - но за християнството ми е важно, поради някакво лично убеждение или по-скоро лична привързаност и уважение, което изпитвам към него. Може би защото ми е най-познато, а може би и защото много рядко виждам истински практикувано християнство около себе си. Дори ми е леко мъчно, че е толкова сведена до битово-ежедневното тая иначе достойна за уважение религия (с всичките ми забележки ;) ) и най-вече колко се е изгубила в стандартната езическа ритуалност, колко по-слаба от нея се е оказала с времето. Сантимент някакъв, ама нали наскоро беше Задушница и се позасили това усещане.


И накрая един disclaimer: Сега като се замисля, ако бях убеден християнин, сигурно все пак щях да постъпя като християнските родители и да го кръстя заради себе си - "от свое име" - доколкото аз съм голям егоист и бих послушала повече собствения си религиозен страх, отколкото аргументите, изказани по-горе. А и в тая ситуация биха се намесили авторитетите на институциите, които в момента не са ми фактор (дори в разсъжденията in character по-горе).

3 коментара:

Анонимен каза...

Respect!

Аз също смятам, че "правилното" решение е човекът сам да избере дали да се кръсти, когато стане готов да направи този избор.

За протколоа, аз съм по-скоро атеист отколкото агностик. Не знам точното определение за религиозната ми философия, но накратко: не ме интересува дали има или няма създател в ролята му на религиозна фигура, т.е. ако има такъв той е интересен колкото и гравитацията (не не чак толкова колкото музиката, книгите и другите ми хобита).

Християнството като културен феномен е интересно ( и наистина в доста моменти достойно за уважение - фен съм на катедралите и комиксите например ;) ), но определено частта с догматичното налагане на светоглед не ми харесва. То е практически неотличимо (за мен като "външен" човек) от медийното облъчване как трябва да изглежда перфектната жена, кмет, кола и прочие.

Така като гледам, въпреки различните ни начални точки, моето мнение в детайли е доста-доста близо с твоето, та няма смисъл да си го казвам, само ще те повтарям.

А да, и разбрах защо е "необратимо", съгласявам се.

Мордред

Анонимен каза...

Аз не съм съгласна с ето тази част:
"Продължавам да съм in character и все пак бих поспорила с тези родители, защото пътят може и да е един, но човек има право да се отклони от него."
От една страна като че ли се твърди, че кръщаването те принуждава да бъдеш християнин в пълния смисъл на думата и да имаш поведение и мироглед на такъв. А това изобщо не е така.
И кръстените имат право да се отклоняват точно толкова, колкото и некръстените.
Между другото, аз съм кръстена и в същото време се определям като атеист. Не ми пречи, не ме смущава и не мисля, че някой ми е нарушил каквото и да било право.
В същото време е имало моменти в младостта ми, когато съм се чувствала вярваща. Тогава единственият начин, по който възприемах факта, че съм кръстена, беше положителен. Радвах се, че едва ли не от началото на живота си съм зачислена към християните и годините до "осъзнаването" ми не са "пропиляни". Нито за миг не съм изпитвала желание аз да съм инициатор на покръстването си, а напротив, радвах се, че вече имам "история".


Също така аз лично не бих упреквала родители християни, кръщаващи детето си в бебешка възраст. Ако според тях некръстените отиват директно в ада, а смисълът на живота е в спасението на душата, а не в земните изкушения, то техният избор е напълно разбираем.
Представи си го така - дава ти се възможност в бебешка възраст да поставиш на детето си ваксина, която ще го предпази от често срещана смъртоносна болест. Имаш възможност и да не го ваксинираш, а да изчакаш да порасне и сам да реши дали иска да се ваксинира или не, само че междувременно докато расте, няма да е защитен от болестта. Какво ще избереш? Сигурността, че ще оцелее или правото на свободен избор?


Иначе аз не разбирам нерелигиозните родители, които въпреки това кръщават децата си. Цялата културна страна на събитието да посветиш детето си в религия, в която не вярваш... не го разбирам.
Разпитвала съм подробно две фолклористки от БАН за езически корени на ритуала по даване на име, но ми казаха, че не знаят ни-що. Че според тях даването на име става ритуал само в контекста на покръстването. Аз все още не го вярвам това и не съм се отказала да проуча въпроса, но както и да е.
Спомням си, че по времето на социализма, когато комунистите се опитват да минимизират ролята на църквата, имаше алтернатива на религиозното кръщене - гражданско кръщене. Също както гражданския брак, който е алтернатива на църковния. За брака както и да е, не е можело да се мине без алтернатива на венчавката. Но с кръщенето не е така. Отнемайки християнския контекст, кръщенето напълно се лишава от смисъла си. Но не и от културната му страна, щом гражданското кръщене беше толкова добре прието, макар и лишено от целия си смисъл. То на практика представляваше пълен аналог - събират се роднините, отиват в гражданското, там една официално облечена дама реди умни речи на фона на тържествено хорово пеене. Вдига детето на ръце, "орисва" го да му е не знам си какво името и т.н. и т.н. Ритуал отвсякъде. Изпразнен от религиозното си съдържание, но запазил черупката и общия си външен вид. Което за хората явно е било достатъчно, а на мен ми се струва, че днешното християнско кръщене от нерелигиозни родители е аналог на онова гражданско кръщене.


gimli

Анонимен каза...

http://i2.tinypic.com/swutsp.jpg

M.