понеделник, 4 февруари 2008 г.

Зъбче

Ето, похвалваме се - Първи Долен Десен вече прозира във венеца на Деян. Има формата на тясно правоъгълниче - само върхът на резеца - и е прозрачно, а не бяло, както бях очаквала.
Сега бързо трябва да наснимаме наснимаме колкото можем повече бебешки беззъби усмивки, защото никога вече моделът ни няма да има същата физиономия. Ще се промени много и аз откровено се опасявам, че ще погрознее, защото не си представям, че има накъде да е по-хубав, отколкото в момента.
Това са и последни дни, в които можем да го наричаме Венци (както го наричаме, когато се смее с тия ми ти голи венци); за сметка на това продължава да е Лъчезарчо и скоро вече ще е Съби. То затова не си знае името детето, щото какво ли не му викаме. Например като е рошав и му стърчи косата, е Косьо. Макар че тия опашки, дето му бяха на тила, вече опадаха. А плешивината отзад на главата, която се получава при всички бебета защото лежат предимно по гръб, май е почнала да си обраства отново с коса - пряко следствие от умението му да седи и любовта му към преобръщане от гръб на корем.
Като казах да седи - от днес вече го слагаме в кошарата, страшно е щастлив и успява да се задържи сума ти време седнал, преди да се капичне нанякъде. Пак си трябва постоянно наблюдение, но сравнено само с една седмица по-рано, е много задобрял в седенето. Седи като майстор! Неслучайно съм избрала тая снимка за блога за този месец - с такъв изправен гръб и аз не мога да седя! (ух на мама)

Днес за сефте омаа цяло бурканче пюре от броколи и вече считаме броколито за въведено. В резултат на успешното разнообразяване на менюто до 2 (два) вида храна (оризова каша и пюре от броколи с ориз) мен отново ме тресе захранваща треска - пак съм обзета от импулса да кроя безкръчмарни планове от сега до след 3 месеца кога каква храна ще въведем. И като вляза в магазин за детски храни, купувам всичко, което преценя, че става като за него (то и без друго е много малък процент от храните, така че гледам да си го складирам вкъщи да ми е под ръка). Много ми се иска да постигнем поне частично отбиване на млякото, щото подозирам, че продължава да реагира с алергия дори на Прегомина - ето вече 15 дена лечение, а след първоначалното подобрение (когато мазахме с КС) пак се влоши и си караме така - с червени и пресъхнали бузи.

Не че някой го интересува, но редът на въвеждане на храните ще бъде горе-долу такъв (абе просто ми е приятно да мисля за това):
- пюре от тиква
- каша Елда
- пюре "фин алабаш"
- пюре тиква с картофи
- пюре картофи с карфиол
- някаква царевична каша, ама не помня коя марка имаше такава
- пюре тиква с пуйка (оле! месо!)
- каша "Грис" на Милупа (ориз, царевица и тапиока)

После имаме картоф+спанак, може би още 1-2 вида пюре, и със зеленчуковите сме готови. А от плодовите - можем да въведем сини сливи. Тъкмо ще му правят кашата малко по-вкусна, че тя, честно, е егати блудкаша. На мен ми се струва, че като я приготвя с вода вместо с гадното му мляко, е по-поносима, но той не си я хареса така; аз пък ще си отстоявам постижението да отбием 2 от 5-те млечни хранения за деня, и ще трябва да се спазарим все някак.

А някой да знае откъде може да се купи рапично олио / рапично масло?

10 коментара:

Анонимен каза...

> А някой да знае откъде може да се купи рапично олио / рапично масло?

Имам спомени в ХИТ, че имаше странни масла - от орехи примерно, но не беше само то. Ще проверя ако не забравя.

М.

Анонимен каза...

Честито зъбче :)
Мен много ме вълнува въпросът със захранването, така че четох с интерес. Къде намерихте каша Елда? Аз това си избрах за започване, но не знаех, че има готова и тъкмо се чудех как ще я правя...
Защо толкова дву- и трикомпонентни неща даваш? Аз не съм изучила "теорията на захранването" :) още, но помня, че първо всичко се дава поединично и после с комбинация с друго.
Ти пробваш ли пюретата? Аз веднъж реших да си разнообразя менюто с едно месно-зеленчуково и на средата ми стана лошо и не ми мина няколко часа. Отделно, че на вкус беше... няма да кажа.
Горките деца.

Maria каза...

(sorry, v office-a sum, a tam prosto nyama kirlitza:(...)

Errrr...sigurna li si za rapichnoto maslo/olio? Dokolkoto znam, rapitzata e noj s dve ostrieta: silno neponosima ot astmatitzi i izklyuchitelno alergogenna. Znam, che rapichnoto olio se preporuchva za smukvane na xolesterola, bilo mnogo heart-friendly, no si spomnyam staroto mi priyatelche Philippe, koyto beshe alergichen kum vsichko, kak rapitzata napravo go ubivashe. Ako alergologut e kazal, obache, nikakuv problem da ti pratya po Penko - kakvoto iskash: repichno, orexovo, ot tikveno seme, sezamovo...kakvi li ne veseli ima tuka.

Wynche каза...

@maria: Да, има го в списъка позволени неща. Не сме го коментирали изрично с доктора де. А на оризовата каша пише, че се приготвя с вода + рапично масло/олио ИЛИ с бебешкото мляко. Така или иначе той отказва да яде оризовата каша като е само с вода, така че минахме отново на смесване с мляко - очевидно няма точно от това хранене да отбием млякото; ще разчитам на пюретата. Така че и рапичното олио не е спешно; по-скоро е хубаво да си го имам за по принцип. За домашни пюрета например.

@gimli: Виждаш ли линка към BG-mamma - библиотеката на форум Захранване? :) Ама пусто Деян не спи толкова много, та да прочета аз достатъчно... :)
За монокомпонентните пюрета: те първо не са много като асортимент, така че изборът никак не е голям, и второ, основната причина да ги препоръчват за начало е за да е сигурно, че даваш само 1 нова храна (с цел следене за реакции). Аз си съобразявам винаги новата храна да е една - т.е. започвам примерно с чиста тиква, после тиква + картоф (така че новата храна е картофът), после примерно картоф + карфиол (така въвеждам карфиола) и т.н., поне такъв ми е планът. Лошото е, че с толкова антихистамини не знам точно каква реакция се очаква да проследя (нали уж се потиска), а на това отгоре на теория трябва детето да е напълно здраво и алергията да е напълно овладяна, когато въвеждаш храна, а на Деян състоянието му никога не е идеално чисто - зачервяванията и пресушаването ту се засилват, ту отслабват - така че нямам идея защо наистина се придържам към "хипоалергенната" схема на захранване. И с нея, и без нея, все съм на сляпо. Струва ми се обаче, че натрупването на много голямо количество от дадено вещество може да отключи алергия, която преди не е съществувала, и по тази причина все пак се старая да въвеждам постепенно и с почивки:
ден 1 - 2 лъжички,
ден2 - 4 лъжички,
ден 3 - почивка,
ден 4 - 6 лъжички,
ден 5 - половин бурканче,
ден 6 - почивка...
Така за въвеждането на 1 нова храна са нужни 10 дена, докато замести цяло хранене. Би трябвало това да е достатъчно време, за да се прояви реакция, ако има (според Мустаков алергична реакция към нещо може да се прояви в срок до 48 часа; другаде съм чела даже 72); а в същото време ужким се дава време на организма да свикне с новата храна и да не я вземе за нападател.
Цялата работа е основана на прочетено оттук-оттам + common sense. Приемам всякакви забележки и подсказки по темата, защото ми е на дневен ред и често се чудя какво да правя :)

Каша Елда ("Гречная") има на Hipp. Не всеки магазин зарежда с пълната гама хипоалергенни безмлечни, безглутенови, безплодови, моно- или двукомпонентни, беззахарни каши, които ни вършат работа на нас, така че обикаляш всички в квартала, запознаваш се с всички продавачки и поръчваш на всяка една поотделно какви каши и пюрета да ти доставят :)) (ако поръчаш само на една, тя или ще забрави, или нещо няма да е доразбрала)
Хипп имат брошурка "за майката" (ах, дискриминация!) с описание на цялата им продукция във вид на табличка, с отбелязано на всяка храна дали е без мляко, без глутен и пр. и дали е хипоалергенна. Кашите им, които стават за наште убавци, са две - Елда и Baby Rice (Бебешки ориз или Био ориз). Купуваш и двете :)
На Милупа има каша само Ориз. Купуваш, хубава е.
Милупа имат една трикомпонентна - ориз, царевица и тапиока (самата каша се казва Грис). За да я почна нея, си търся преди това как да въведа царевицата. Фризокрем имат май само царевица, ама пусто е със захар... А пък аз съм с претенции и искам и захар да няма. Но може би ще направя компромис в тоя случай.
Нестле имат Ориз, ужким безмлечна, но на съдържанието пише, че "Може да съдържа следи от мляко. Не е подходяща за бебета с алергия към кравето мляко" или нещо от сорта. Така че не се подлъгвай. Същото пише и на кашата им "Ориз и рожкови". Преди време са имали някаква "Синлак" - за деца с АБКМ - но май вече не я произвеждат.

Пюретата ги пробвам колкото да се уверя, че не са горещи, когато съм ги подгрявала на водна баня (т.е. ако е отворено предишния ден и е стояло в хладилника; ако отварям ново пюре, не го топля - давам го директно). Морковите на Хипп са просто фантазия; тиквата не ме очарова. Но ти нямаш идея кашите колко са отвратителни :)) Не се притеснявам за децата, тях след Прегомина нищо не може да ги уплаши.

Другата вярна фирма за пюрета (освен Хипп) е Sunval - имат голям асортимент като за нас, но са скъпи и по магазините не ги зареждат. Затова ти казвам, отваряй си приказка с продавачките и се разберете какво да ти заредят специално за тебе. Повечето квартални магазинчета работят на тоя принцип - ако си имат майка, дето си купува нещо си, те го зареждат специално за нея.
Друга марка, за която да гледаш, е Semper - пюрета органично производство внос от Швеция - това просто няма как да не е правилно! :) Има комбинации, които другаде не съм виждала, примерно заешко с картофи; не блъскат излишно много продукти, така че могат да се изкомбинират добре; и не блъскат излишно подправки. Това е валидно и за Sunval. Щото ще ме извиняват Ганчев-Манчев ама на бебешко пюре да чета "спагети" или нещо си с шунка е някакво безумие просто.

Ако има една добра страна алергията, това е че raise-ва food awareness и можем да се надяваме, че ще възпита у отрочетата ни здравословни хранителни навици. Ако не друго, поне да четат, така че като си купуват л**на, да знаят какви точно.

@M.: Ние на теб имаме едни пари да ти даваме :) А шишенцата B-Free да ти пратя ли по Веселин? Ако има рапично олио, купи ни, моля!

Maria каза...

Само да ти кажа набързо, 4е правих проу4ване на пазара (ей, тая буква я няма на моя компютър и това си е!) и установих, 4е освен вси4ките нормални олия (рапица, от тиквено семе, сезамово, орехово и пр.), има също и олио от царевица и от - забележи! - "млади гроздови зърна". Абе, веселяци хора. Та виж, проу4и и ми кажи, аз ще пратя по Пенко. Също и бисквитки без мляко и глутен. Нещо, ако за някакви пюрета се сетиш?

Анонимен каза...

Няма от рапица в Хит, има разни от орехи, сусам, а също и това от грозде (прави се от семките на гроздето). Нямам идея доколко са подходящи за алергии.

М.

Анонимен каза...

Мерси много за подробния отговор.
Ще трябва да си намеря някакви каталози на фирмите явно, за да видя въобще с какво разполагам.
Това за ориза и рожковите е много важна информация, аз си купих тази каша, за да я ям аз, но тя се оказа толкова гнусна, че и една лъжичка не можах да хапна. И по-добре, че като гледам "можела да съдържа следи от мляко".. Между другото, това не го пише на кутията ... или аз съм недоскив нещо.
Вярно, че монокомпонентните са много малко. А аз повече бързам да заместя хранене, отколкото да въведа много разнообразни неща, че искам да разкараме Прегомина по възможност по-бързо. И аз подозирам, че нещо не й се отразява много добре.
И последно да питам за заместването на хранене - твърдата храна повече ли засища? Ако замествам 200 мл млечно хранене, с 200 гр твърда храна ли трябва да е или с по-малко?

Wynche каза...

Деян яде по 1 бурканче на Хипп (125 мл) на хранене. Би хапнал и още, ако му дам, ама не ми изглежда да е заслабнал особено, така че мисля, че му стига.
Кашата я разтваряме в мляко, приготвено със 150 мл вода (значи към 170 мл мляко).
Понякога не успява да си изяде всичките 200 мл Прегомин. Значи не огладнява достатъчно.
Като успеем да въведем храни от тези, дето са в по-голямата разфасовка бурканчета, ще минем на такова количество. От бурканчетата ще се водим :)

Анонимен каза...

рапично олио или масло-както искаш така го наричай-можеш да намериш в метро,билла,други хипермаркети,както и в магазините за здравословни храни

Анонимен каза...

Hello. And Bye.