четвъртък, 5 март 2009 г.

Хомеопатия

Напоследък в коментарите ме питате дали сме пробвали с хомеопатия и ми препоръчвате да пробвам.
Аз много уважавам личния избор на човек да се придържа към течения, вярвания и философии, които не принадлежат на "мейнстрийма", така че не бих искала да кажа в никакъв случай нещо негативно за хората, които са избрали хомеопатията за себе си.

Но не, ние не сме опитвали хомеопатия досега и причината е, че... не просто не вярваме, че работи: ние вярваме, че тя НЕ работи, че НЯМА КАК да работи, поне не повече от плацебо.
Плацебото всъщност работи при наличие на правилните психологически предпоставки, а именно, да вярваш, че ще ти помогне - което при нас не е случаят и следователно нямаме шанс дори за това; да не говорим че при децата хептен не може да се говори за психологически ефект, щото детето пък много знае кво е това дето му буташ в устата.

Всъщност има някои лекарства, които наричат хомеопатични, и си работят добре, пример е сиропът за кашлица Проспан. Но в него има екстрат от бръшлян - има _нещо_ - дето да го кара да работи.
Но измами като Осцилококцинум имат точно нулев шанс да се доберат до домашната ни аптечка, чисто и просто защото в тях няма нищо.

Не вярвам на хомеопатията, защото не вярвам в принципите, върху които почива - доколкото съм ги схванала, те са, че подобно лекува подобно и че молекулата на водата "помни" с какво е била в контакт, дори когато веществото вече не е в нея - оттам и практиката на многократното разреждане, при което във финалното лекарство практически не остава нищо от предполагаемата активна съставка.

Все пак аз лично не съм затворила вратата изцяло. Предполагам, че когато all hope is lost, човек плюе на неща като лични убеждения и здрав разум и почва да прави глупости. Когато стигнем този момент, може да прибегнем и ние до хомеопатия и може пък да сработи, кой знае. Много хора из нета споделят, че са излекували алергии чрез хомеопатия или че само тя им помага за облекчаване на състоянието. Също така много хора споделят, че Господ е чул молитвите им и им е помогнал. За мен тези неща принадлежат към един общ етап: етапът на пълна безнадеждност.

А пък ние далеч не сме там.


Edit: Ха, как съм се объркала. Не Проспан, а Стодал бил хомеопатичният сироп за кашлица. Еми... какво да кажа :)

12 коментара:

Fili каза...

hehe :) tova e shtoto gledash mnogo reklami :) i si syvremenno choveche :)

mari razsyjdava po vyprosa dali da ne zapishe uchilishte po homeopatija koeto tuk se uchi 3 godini maj... ta ako reshi shte te osvedomja :)

Fili каза...

ama mnogo se kefja kato otvorja i vidja che ima dve statii :D

Wynche каза...

Не, това е щото съм съвременно човече и имам източници на информация.
Освен това защото съм човече което е научено и да си _проверява_ източниците на информация за достоверност и надеждност.

Анонимен каза...

Наскоро в един разговор с колеги (по време на ядене говорим за ВСИЧКО) стигнах до реализацията, че понеже хомеопатията е плацебо, всъщност е доста гадно да го обясняваш на хората, защото може да спре да им работи!

Мордред

Анонимен каза...

Една от причините в България хомеопатията и останалите видове алтернативна медицина да са толкова популярни, е че качеството на традиционната ни медицина е под всякаква критика.
Няма да давам примери, защото ще стане много дълго, но докторите много често са престъпно невежи и не си актуализират знанията, а просто изписват лекарство на фирмата дистрибутор, с която имат договор, на което целта му е да атакува симптомите, с които пациентът е отишъл при тях.
Много е трудно да пренебрегнеш лекарска препоръка, понеже разчиташ, че докторът е професионалист и знае какво прави, но когато попаднеш няколко пъти последователно на подобна практика (а всеки, който някога е имал здравословен проблем, задължително е попадал на такава), разочарованието от традиционната медицина е огромно.
Въпросът дали нетрадиционната медицина работи, е много спорен.
Аз например като дете съм лекувана почти само с нетрадиционна медицина, хапчета почти не съм пила никакви в живота си, дори аспирин, дори за температура никога не са ми давали медикаменти. Никога не съм се разболявала толкова сериозно, че да отсъствам от училище, дори по време на най-големите грипни епидемии. Отсъствала съм една седмица в трети клас, когато карах някаква шарка и това ми е. Капки за нос си сложих за пръв път на 24 години.
Медикаментите, които ползва традиционната медицина, атакуват симптомите, а това много често възпрепятства оздравяването. Много по-голям смисъл има да приемаш нещо, което може да подсили имунната система и да оставиш организма да се пребори сам, отколкото да заглушаваш симптомите. Но цялата реклама на медикаментите е именно срещу симптомите - "нямате време да боледувате!", т.е. слагаш капки в носа, пиеш хапче за гърло и нещо температуро понижаващо, преставаш да усещаш неразположенията и продължаваш да си живееш, както до преди това, защото "нямаш време", в резултат на което си изтощаваш организма и имунната система, накрая, ако не последва оздравяване, изкарваш един антибиотичен курс и готово. До следващия път.

С всичко това исках да кажа, че хомеопатията има едно сериозно предимство пред начина, по който се практикува традиционната медицина у нас и той е, че поне не вреди.
Аз лично не знам дали 'вярвам' в хомеопатията, защото никога не съм прибягвала до нейните услуги и не мога да преценя доколко е възможно да е нещо по-различно от плацебо.
Но не ми се струва логично да вярвам сляпо само на това, което медицината е открила до момента и да отричам категорично неща, които не е, защото медицината не е достигнала върха си, все още не може и не знае всичко и има още много неща да се изучат и откриият. Това не е статична наука с абсолютни сто процентови обяснения и доказателства за всичко, което се случва с телата ни. Така че аз не мога да я приемам за абсолютна и единствена истина.
За мен логичен подход към хомеопатията е, невярвайки в нея, когато се разболея да я използвам, за да видя как ще ми се отрази, изключвайки плацебо ефекта. Ако има положителен резултат, да повторя експеримента още няколко пъти, за да видя дали би имал отново същия резултат и тогава евентуално да си правя извод.
Защото кое е възможно и кое не е възможно, никой от нас не би могъл да каже.

gimli

Анонимен каза...

Хомеопатията не е панацея, но "работи" при бебета и при кучета - не е плацебо.

Fili каза...

то относно засилването на имунната система на деян май точно това му е проблема :) твърде силна имунна система която атакува неправилни неща. та не знам до колко имуностимулатори биха били ок.

а тукашните да ви кажа доста си падат по хомеопатия и други подобни средства за лекуване до колкото ми прави впечатление. Интересно е, че не можеш да се самолекуваш... отиваш в аптеката да си купиш анти възпалително нещо и те не ти го дават ако не ти е предписано... брех!

какенце твоите източници на информация хич не са най-достоверните те просто отразяват съвременния начин на виждане на света. реално ти живееш така както си научена от обществото и разсъждаваш по начин привичен за обществото в което живееш. Огромната липса на познание по въпросите за алтернативната медицина от съвременното западно общество просто затваря вратите пред едни такива методи обявявайки ги за шарлатанство. Със сигурност има голяма част които са шарлатанство просто защото са изкривени от съвременната идея за просперитет и трупане на блага. Ама ми се струва, че биха могли да се намерят доста добри неща в алтернативната медицина.

аз не разбирам от хомеопатия... никога не съм разбирал и знаел принципите на които действа. ама май всички алтернативни начини работят на една и съща основа - възстановяване на баланса. Предполагайки, че балансирано тяло е здраво тяло.

Wynche каза...

@gimli:
Много добър изследователски подход и съм склонна да експериментирам върху себе си, за да си направя извод, но - познай... нямам време да боледувам! :)
Съгласна съм, че невредейки, хомеопатията има голямо предимство пред погрешно предписаните "традиционни" лекарства. Много често организмът има собствени сили, с които може да се пребори сам, а и положителната нагласа определено помага.
Мен винаги са ме лекували с лекарства, вкл. сега отричаният Амидофен, вкл. за сваляне на температура от рода на 37,4 градуса. Днес обаче се знае, че температура не трябва да се сваля, освен когато стане опасно висока. Това ми го казаха лекари, когато Деян се разболя и аз питах как да му сваля температурата. Не мине ли 39, не сваляй - така ми казаха. Да свалиш насилствено ниска температура е по-лошо, отколкото да не направиш нищо. Хомеопатичното лекарство в случая е по-добро, защото не прави нищо :)

Много правилно отбеляза Мордред, че рационализирайки по този начин, отнемам на самата себе си (и на когото аргументите ми се сторят убедителни) възможността хомеопатията да му повлияе по силата на плацебото, т.е. оказвайки благотворно психологическо въздействие, като създава положителна нагласа. Не отричам, че за възстановяването на тялото има значение и състоянието на духа.

@Ичо:
Съвременната идея за просперитет и трупане на блага е най-добре въплътена именно от компании, които се занимават с т.нар. алтернативна медицина. Уверявам те, че "алтернативността" на този тип медицина съвсем не се състои в това, че тя е непопулярна и че малцина знаят за нея. Напротив, както на Запад, така и вече все повече у нас (като новоизлюпени капиталисти) всякакви езотерични учения и философии, алтернативни начини на живот и пр. идеи избуяват като плевели и е невероятно трудно да се отсее кои измежду многото такива не са булшит. За пример, докато си говорим за хомеопатия, фирмата Boiron е световна корпорация с многомилионни печалби - това е "фармацевтична" компания, специализирана в производството на хомеопатични лекарства. Хомеопатите съвсем не са някакви съвременни шамани, ъндърграунд лечители, чиято дарба и призвание е да помагат на хората чрез духовни средства и са водени от алтруистични подбуди. Wake up, отиди в wikipedia и напиши Oscillococcinum...

Анонимен каза...

Fili, нищо подобно. Алергията е дефектно функционираща имунна система, а не силна.
Нито реакцията е адекватна, нито е насочена срещу 'враг'.
Още повече, че децата с АД са по-предразположени към прилепване на всякакви вируси, а ако приемат антихистамини, положението става още по-напечено и засилването на имунната система си е жива необходимост.

Wynche, хомеопатията не е само Боарон. Макар че на мен онези другите ми се виждат много по-съмнителни. Давам си сметка, че мозъкът ми е промит и много по-лесно възприемам идеята да си купя нещо, което се продава в аптека, макар и да знам, че съдържа гола вода, отколкото лекарство, забъркано по неизвестен начин, непреминало през никакъв легален контрол. За което пак знам, че съдържа гола вода, но когато се продава в аптека, има опаковка и всичко останало, което го прави да изглежда като лекарство, ми е много по-лесно да повярвам, че е лекарство.

gimli

hazel каза...

Никога не съм вярвала на хомеопатията, защото както казваш, не ми се е налагало, слава богу. Познавам хора, които наистина се повлияват добре, но не с лекарства от аптеката, а със специално приготвено лекарство за пациента след анамнеза, снемана в продължение на часове (!).

Две думи за плацебото. "Хомеопатията е плацебо" не обяснява нищо, защото ние не знаем как и защо действа плацебо ефектът. С хомеопатия се лекуват и тежки заболявания от типа на астма, което според мен означава, че действа нещо друго, а не "активното вещество". Това може да е автосугестия, сила на въображението, рандъм духовна практика. Немалко алтернативни лечители говорят за потенциала на човешкото тяло (и дух) за самолечение. Ако човек може да се излекува със силата на мисълта, тогава защо да не може да се излекува със силата на мисълта, плюс бистра водица?

gimli, за последния ти абзац виж
http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo_effect#Placebo_effect
:)
Включително по-големите опаковки действат по-добре;)

lady Marian каза...

Аз защо съм останала с впечатлението, че базовата идея на хомеопатията е да лекува симптомите един по един, вместо цялото?

В този смисъл ми се вижда удачно прилагането й, когато искаме да облекчим един или друг симптом, често целта е именно това.

Но напълно неуместно, когато искаме да се излекуваме.

Анонимен каза...

Според мен си останала с грешно впечатление, горе-долу точно противоположното. Защо, нямам представа.
За Боаронската хомеопатия не знам, но онази другата (не знам как се нарича), след като си кажеш какви са ти симптомите (разпитват те и за физическото и психическото ти състояние, вкл. къде какво те сърби и какво те прави тъжен или радостен), ти приготвят лекарство лично за теб, което според тях трябва да те излекува напълно от всичко. Не само от това, което те е накарало да ги потърсиш, а всичко, цялостно. Като в началото симптомите, с които си отишъл и които ти създават най-големи проблеми, се засилват. Където те боли, започва да те боли повече, ако имаш температура, тя се качва оше повече и т.н. и чак след като симптомите се засилят, тогава започва оздравяването.
Няма как да прилагаш хомеопатия, ако искаш да си облекчиш един или друг симптом. Ако традиционният начин, по който се лекуваш, е да си облекчаваш симптомите, то хомеопатията не е за теб, защото ще мине много време, докато получиш облекчението, през това време ще си минал през засилване и сто процента ще си се отказал.

gimli