понеделник, 28 януари 2008 г.

За НОИ и моята глупост

Баси как се натоварих.

Оказа се, че понеже съм шматката, която съм, пропускам всички срокове за подаване на болничния си в НОИ и съответно си губя майчинството с изключение на първите два трансфера, които покриавт, мисля, около 2 месеца.

Вместо да се осведомя какво има да се прави около тия болнични, аз готовански си седях и си чаках някой отнякъде (примерно счетоводството на фирмата) да ми се обади и да ми каже "вземи си болничен от еди-къде си".
Полагат ми се значителна сума пари, която сега ще си остане за държавата, защото съм пропуснала срока да си я поискам. За моя изненада имало срок и за моя изненада бил 3 месеца.
Тя не че системата е много "приятелски настроена към потребителя" (:Р) - първия болничен ми го даде АГ-то, втория ми го връчиха в болницата, и аз тъкмо реших, че те нещата автоматично си тръгват и някой отнякъде ще ми издаде и третия, и се оказа, че не било така. Трябвало да си го искам от педиатърката на Деян, а тя, като отидох при нея през декември, много се изненада защо така не ми го е издала още през септември и ми се скара, че толкова съм закъсняла.
Понеже срокът на този болничен е изтекъл преди повече от 3 месеца, ако сега работодателят ми го занесе в НОИ, не само няма да ми дадат парите, ами и ще глобят фирмата за закъснението, а глобата е до 5000 лв.
Решихме тоя болничен да го забравим.

Сега издирвам кой трябва да ми издаде следващия. Щото педито беше казала, че тя повече болнични не издава - работодателят трябвало да подаде някаква декларация от мен в НОИ. Работодателят казва, че му трябва болничен, който се взима или от педиатърката, или от моя личен лекар. Ангажирах майка ми да звъни на личния (на когото не съм виждала очите, щото не го ползвам) да го пита той ли трябва да издаде новия болничен. Той не знаел и щял да пита педиатрите при себе си, и тогава да каже.

На това отгоре счетоводителката на фирмата трябва да провери дали е възможно след периода на прекъсване да си подам все пак текуща декларация и да си получавам майчинството поне оттук нататък.
А на шефа някаква позната в НОИ трябва да провери същото нещо, стига шефът да успее да я издири.

Сама съм си виновна. Най- ме е яд, когато сама съм си виновна.

7 коментара:

Zi каза...

Болничните са само за 135 дни, броено от първия преди раждането. След това има Молба-декларация по чл.50 и 51 КСО за остатъка до 315 календарни дни. Всички наредби са публикувани на страницата на НОИ http://www.noi.bg/ в раздел Нормативни актове, където те препращат от наредба в наредба, докато забравиш какво търсиш:( В Контакти има доста телефони. Избери един голям град, примерно Варна,Бургас,Пловдив, които са посочили конкретно телефони за обезщетенията и питай. За сроковете и глобите, защото никъде не видях глоба от 5 000 лв, но допускам и да има:) Конкретно си питай за тази декларация до 315 дни, но може да питаш и за болничните - на софиянци не им се работи и всички отговори са, че си изпуснал срока и глобата е ужасяваща:) Според мен не си изпуснала срока за декларацията. Софийски телефони няма на страницата, разбира се:) Хм, любопитно ми е защо фирменото счети не те е предупредило? Странно поведение, поне за мен:)

Анонимен каза...

Не знам какви са тези 135 дни - в Кодекса на труда пише друго:
Чл. 163. (1) (Изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г., изм. - ДВ, бр. 52 от 2004 г., в сила от 01.08.2004 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Работничката или служителката има право на отпуск поради бременност и раждане в размер 315 дни за всяко дете, от които 45 дни задължително се ползват преди раждането.

Същите числа са дадени и във въпросния член 50 от Кодекса за социално осигуряване:
Чл. 50. (1) (Доп. - ДВ, бр. 1 от 2002 г., в сила от 01.01.2002 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г., изм. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Осигурената за всички осигурени социални рискове майка има право на парично обезщетение при бременност и раждане за срок 315 календарни дни, от които 45 дни преди раждането.

Но каква е процедурата, нямам представа - в КТ ал. 8 от цитирания по-горе член гласи:
(8) (Нова - ДВ, бр. 68 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) Редът и начинът за ползване на отпуска по ал. 1 се определят с наредба на Министерския съвет.

Тъй че най-добре да се пита някой, който знае от първа ръка.

Всякакви закони и наредби, дано да са актуални - на страница на сайта на Министерство на труда и социалната политика
По-удобни за работа са интегрираните системи от типа на "Апис", тъй като са наистина хипертекстови и навигацията между свързаните текстове в нормативните актове е доста по-лесна.

Иначе се сетих, че ако проблемът наистина е в болничен лист и те нямат номера, нищо не пречи да бъде издаден със задна дата. Все още сме януари, тъй че дори и да има глоба за забавяне на болничните листове над 3 месеца, може да се хване или октомври, или ноември (3 месеца преди януари в зависимост от начина на броене).

Боян

Yana каза...

Колко ли би им струвало на НОИ да издадат една брошурка, в която обясняват кое как се прави и ти да я получаваш я при раждането, я при счети като обявиш, че си бременна.

Ама не, информация никому даром!

Zi каза...

@ yana
Брошурата ще стане неактуална някъде още между НОИ и печатницата:) Промените и допълнителните указания са поне веднъж месечно. Да следи тези неща е работа на счетито:)

Zi каза...

Ео, ти си майка, не си счети, не си длъжна да ги знаеш всички неща, за които се упрекваш. На болничния издаден през декември, ако е, от педиатърката пише дата на издаване. Всякакви срокове започват да текат от тази именно дата. Освен това има още една дата-датата за представяне на болничния от майката във фирмата. От тази дата започва да тече срокът за самата фирма. Цитираната от теб глоба не съществува. Умирам от любопитство, ама много яко любопитство, да разбера, какво е подала като информация за твоя осигурителен статут счетито на фирмата ви. Хем за доста месеци назад:) Готова съм и пари да дам, за да го видя това нещо!:) Ще ми обогати личната колекция от впечатляващи прояви на некомпетентност:)
Това, което ми препоръчаха да се направи е: представяш болничния и молбата за която казвам в първия пост+копие от удостоверението за раждане във фирмата, заедно с декларация, свободен текст, от теб, че не си имала физическата възможност да си вземеш и представиш нужните документи по-рано. Примерни причини- пребиваване в друг град, друга държава дори, стига да е от ЕО, че няма как да има доказателства:)) Предупредиха ме, че все пак е добре да има среща с конкретен ревизор от обслужващото фирмата поделение на НОИ, за да се обсъди ситуацията. От една страна фирмата е изправна, ако представи твоята декларация свободен текст, от друга страна може да се дискутира евентуална твоя вина, ама за тебе глоби не са предвидени:) За фирмата са, ама е спорен въпросът имали тя вина:)
Постът ми стана прекалено дълъг, изтрий го,плс:) Чакам с нетърпение новата снимка на Деян, страхотен е младежът!:)!:)

Wynche каза...

Много ви благодаря, мили хора! :)
Днес подавам пълен комплект документи към счетито, вкл. приемо-предавателен протокол, че си предавам болничния ДНЕС.
От текста на декларацията ме побиват тръпки - декларирам, че детето (трите имена) е живо...
На болничния ми действително имало дата на издаване, така че се осмеляваме все пак да подадем документите.
Ако някой продължава да ми говори за глоба от 5000 лв, ще искам да ми цитира члена от съответния закон. Защото си мисля, че и мойте шефове ги лъжат нещо. Те не са мноо светнати и разчитат, че като имат познати дето ги "разбират тиа раоти", съответните им познати ще им предоставят точната информация. А това малко ме съмнява, предвид че особено единият ми шеф е толкова отвеян, че все нещо е недоразбрал, и изобщо не е ясно дали е задал правилния въпрос на познатия си; нито дали е разбрал напълно отговора. А и най-вероятно е слушал с половин ухо, понеже си е мислел за някакви си негови неща :)

Анонимен каза...

Ако подаваш разни документи ш НОИ, не е добре да лъжеш, че си била в чужбина и си изпуснала сроковете, защото ще те пратят в полицията, за да им донесеш справка. Ние може да сме в Европейския съюз и по границите на другите държави от съюза да не ни регистрират, но нашите хора продължават да го правят. Старите шпионски навици не се губят така лесно. Аз преди 3-4 месеца си имах работа с НОИ и взех такава справка от полицията - бяха регистрирали всички мои излизания от страната след 1 януари 2007.