сряда, 28 ноември 2007 г.

Играчки

На тема играчки, ето едно мнение, което много ми допадна.

Аз също замислях някакъв подобен постинг, но още не ми беше изкристализирал в главата.

В коментарите за куклата Барби се докоснахме до темата "играчки, които са повече за гледане, отколкото за игра с тях", а по-рано, в поста си за цените на бебешките стоки, признах мимоходом важността на това играчките да са "поне бегло сносно изглеждащи, та да осигуряват добро естетическо възпитание".

Добре де, нали живеем в ера на интерактивност. Защо играчките дават заден ход и се превръщат във все по-неинтерактивни зрелища?

А аз тъкмо щях да пиша до Дядо Коледа да донесе на Деян нещо, което да е шарено, да мига, да светка, да пее и да се мърда от само себе си, и мнението на Lyd ме размисли. Сега не съм сигурна дали искам (ъъ, дали Деян иска) точно това. Ух, той Деян това иска, ама дали е възпитателно, е въпросът.

Наличието на множество стимули е нещо, с което всяка фирма за играчки се гордее и го оповестява в списък с най-важни характеристики на съответната играчка. Децата трябва да бъдат стимулирани, за да се развиват ъъ, сетивата им? Не знам точно как работи това.
Но доста добре си представям колко малка роля оставят на въображението разни играчки, които всичко сами си правят. Какво да правиш ти с тях, освен просто да стоиш и да ги гледаш?
От друга страна, креативността и про-активния подход в играта едва ли могат да се очакват още от кърмаческа възраст, така че може би за момента това си е правилният тип играчка, а за по-натам ще имаме едно наум да се питаме "тази играчка за игра ли служи, или за съзерцание?" преди да я купим.
Не че в съзерцанието има нещо лошо (картините са ОК), но наистина пренатоварването на сетивата на малко дете с още крехка психика има как да доведе до описаните от Lyd по-късни явления, които аз бих обобщила като цялостно пасивно отношение към забавленията, превръщане в зрител, възприемател, вместо в играч, в създател.

В нашата Книга (Touchpoints този път) има статия на тема влиянието на телевизора върху децата. Доказано вредно заради претоварването на сетивата им, заради принуждаването им към продължителни периоди на свръх-концентрация, и има проследена връзка с хиперактивност на малко по-късна възраст. А телевизорът си е една светеща, мигаща, пеещо-говореща играчка с мърдащи от само себе си картинки.

Заради проблемите на Деян със съня напоследък (ох, а те са и мои проблеми, разбира се), се самообвиних, че така удобно го насаждах да гледа телевизия с мен за около 15 минути вечер докато го държа да му слегне храната, и вече не го правя.
Не че се реши проблемът де.
Но колко е удобно да имаш нещо, което така да омагьосва пискалеца. Няма да издържа дълго на добровъзпитателния безтелевизоров режим. Не и ако Деян не стане едно по-добро и кротко бебе, каквото имат другите хора. Защо непременно трябва на мен да се падне това неспящо (едва прави по 12 часа в денонощие!) и мрънкащо същественце!
Нищо де, за сметка на това е добро прасе - досега не ми е отказал да яде някое мляко и изобщо никакви вкусови капризи не проявява. Ако така продължи, ще е чудесно.
Освен това е красавец, а като спи е като ангелче. И има най-мекичките длани на света.
Бе добро си ми е детето. (Ето в каква майка се превръщам, когато по някакво световно изключение Деян спи вече трети час на обед! Не може ли всеки ден да е като днешния???)

8 коментара:

Анонимен каза...

За играчки, книги и музикални инструменти (за дечкото) давам (съм готов да) произволно количество пари. Още отсега като вляза в магазин с играчки отсявам и набелязвам какво ще купим като му дойде реда :)

Играчки с батерии са автоматично аут, трябва да е нещо МНОГО МНОГО яко, за да го приема. В момента се сещам само за програмируемо лего, но не знам дали наш'та госпойца би тръгнала в тая посока :)

Друг автоматичен аут са играчки, с които може да се прави само едно нещо. Детска ютийка. Детска печка за "готвене". И всекакви такива ролевомоделиращи простотии.

Май е вече време да се разтърся откъде да купя на старо 5-6 килограма Лего. От новите им простотии стават доста малко неща, а цените са абсурдни.

В тоя ред на мисли - от етикетите за подходяща възраст на играчките трябва да се махат по 1-2-3 от съответните единици (месеци/години). Нема си правим децата идиоти, я! Заради некой си дебил дето е правил етикета.

Мордред

hazel каза...

@ М. Детската ютийка може да се използва, освен за гладене, за упражняване на насилие върху околните:Р Dual use си е отвсякъде.
Рада един път пожела ютия и аз й купих, вероятно е било в интервала, в който гладих дрехите на брат й.

С многобройните плюшени играчки, наподарени от приятели, моите сега правят театър - т.е. разиграват пиески. Друг е въпросът, че репликите са основно нечленоразделно мучене и да, пак насилие.

Топка, кубчета, животни от филми, които ще гледат някой ден (аз нарекох едно лъвче Нала, те ми обясниха, че било майката на Симба, жената на Муфаса), картонени книжки (много издържат наистина, още имаме първата книжка на Рада за лошата катеричка), конструктури може би. Разни неща за пъхане в други неща, музикални кутийки. Първи пъзел на 1 1/2 години, от две парчета;) Разни хора, разни идеали... Впрочем най-скандалното, което съм чела по темата, че играчките са заместител на родителското внимание и че всяко дете предпочита игра с родителя пред която и да е играчка.

Склонна съм да се съглася, че прекалено шумните неща ги превъзбуждат. Ео, споко, няма да подарявам барабани:Р

Wynche каза...

@Мордред: Тъкмо идвах да правя Едит на тема Легото в последно време. Аз не обикалям да гледам за играчки (все ми се струва рано), ама доколкото имам наблюдения, легендата вече не е това, което беше - егати колко се е изпортило!!! Помня как се възхищавах на Лего като малка, каква мега-гъзария беше, дето само богатските момчета имаха такова (както момичетата - Барбита), и колко беше интересно да се играе с него - красивите, добре оформени малки блокчета, не тия дървеняшки (както ми се струваха) конструктори, дето имахме вкъщи. А сега какво гледам?! Кутийка Лего се състои от Самолет И Пилот В Него. Едно парче машинарийка, едно парче - човече. Толкоз. Чакай бе джанъм, нали беше за сглобяване тая работа?! Аз не искам да ми казват какво да сглобя, искам просто блокчетата, да си сглобявам квот си ща с тях!...

А вие за играчки ни светкайте и нас, ние пък ще ви имаме предвид и вас - така де, трябва да си взаимопомагаме когато открием нещо яко!

Аз съм си набелязала онова магнитното дето го имат Асенови - леле на мене колко ми беше интересно да си играя с него, за Деян не знам :)

За ролевомоделиращите играчки - и аз съм с вас! Все отлагам писане на феминистки постинг ;) в който тая тема ще бъде засегната... Някой ден, ако Деян спи като днес, ще взема да напиша! :)) (накратко: това ще бъде самонапомняне да възпитаваме наследника във феминистки дух, разсъждение какво би могло да ни попречи... Вероятно ще трябва да разясня и какво точно е феминизъм в днешно време, за да не си помисли някой, че има нещо общо с мъжемразството и горенето на сутиени.)

Абе като открехнах темата - оръжията ролевомоделиращи ли са? А автомобилите и останалите превозни средства?
Т.е. какво е ролевомоделиращо за момчетата така, както ютийката и печката - за момичетата?
И ако приспаднем ролевомоделиращите играчки, какво остава да купуваме за момчета?
(Освен конструктори / пъзели / мозайки, за което вече се разбрахме).

Анонимен каза...

От онова магнитното си купих вече две кутии, играчката е страхотна и все се каня да наснимам дизайни и да ги поствам.

Требе да си лягам сега, пък и темата за играчките е твърде пространна за коментар в блог ;)

Анонимен каза...

От онова магнитното си купих вече две кутии, играчката е страхотна и все се каня да наснимам дизайни и да ги поствам.

Требе да си лягам сега, пък и темата за играчките е твърде пространна за коментар в блог ;)

hazel каза...

Кви са тия ролевомоделиращи играчки сега? Ролите са в главата на човека, респективно детето - ако иска да играе на готвене, ще играе с кофичката си за пясък, няма нужда да му купуваш кухня. Рада ми правеше "кафе" с кубчетата, дето влизат едно в друго и баница с едно жълто сито, никога не съм купувала детски сервизчета. А любовта на Михаил към колите от най-ранна възраст е абсолютна загадка за мен и освен родова памет други обяснение на намирам. (@М. Багерът с батерия беше много як, лошото е, че бързо се счупи.)

Според мен децата имитират нашето отношение към вещите като цяло. Аз лично търся алтернативни начини за изучаване и "моделиране" на света, защото играчките заемат много място. Гледам и играчките на племенницата - те всички са огромни, много образователни, предполагам скъпи и заемат целия апартамент.

Анонимен каза...

Аз да кажа нещо несериозно по темата: http://pizdaus.com/pics/Gt3uNpzLnVbd.jpg
:)
Играчка може да е всичко, в основата обаче стои Играта.
Както казваше един човек - може да дадеш сума ти пари за най-скъпите и качествени играчки, а децата да се захласнат да си играят с капака на тенджерата и с щипките за пране (особено интересни за една вързтастова група).

Gimli

Hellen каза...

"Впрочем най-скандалното, което съм чела по темата, че играчките са заместител на родителското внимание и че всяко дете предпочита игра с родителя пред която и да е играчка."

Мне, не всяко дете :) Във всеки случай не през цялото време

Легото винаги е било лейм, руските, ако трябва да бъда точна, съветските конструктори са истината. Дали не правят още в Русия такива като едно време?

Защо някой трябва да бъде въпитаван във феминистки дух? Може би имаш предвид тне-сексистки? Не съм наясно с това какво феминизмът мисли за себе си, че е, всъщност.