вторник, 18 декември 2007 г.

Frisopep

От днес с благословията на личната педиатърка минаваме на Фризопеп - специалната храна за деца с алергия към белтъка на кравето мляко.
Причината е, че атопичният дерматит ту се проявява, ту се скрива - по няколко пъти в рамките на един ден - но определено не е минал. Вече повече от 2 месеца сме на ХА-мляко (хипоалергенно - за деца, предразположени към алергии) и отделно от това блъскаме Зиртек (антихистамини - потиска алергичните реакции), и положението си е все едно и също. Докато още имах поне 1 хранене кърма, все си мислех, че нещо недоспазвам хипоалергенната диета за кърмачки; след като спрях кърмата обаче и нищо не се промени, вече е напълно ясно, че на ред е ХА-то.
Сега ако от Фризопепа се оправи, значи сме потвърдили АБКМ.
Ако не се оправи, ще мислим други алергени - акари, домашен прах, знам ли.

Бях похвалила Деян, че е добро прасенце и няма претенции каква храна му давам. Фризопепът обаче му дойде нанагорно. Все бях чувала, че е много горчив, че децата не го искат, че майките го подслаждат с глюкоза... ама пак си виках, че Деян ще си го приеме. Той все пак удържа да изпие към 60 мл от него - докато беше гладен - но после взе да се държи както с водата - като с нещо, което не става за хранене. Дъвче биберона, извива се, мучи и в крайна сметка се разрева. Додадох оставащите 100 мл от ХА-млякото, за да се нахрани все пак. Утре ще се старая да увеличавам Фризопепа постепенно, с постепенно намаляване на ХА-то. Ако се излъже, добре; ако не... ще видим.
Сигурно е голям вече и затова е по-трудна смяната, свикнал си е на някакъв вкус и новото му се вижда гадно.
Мъчно ми е за детенцето :(

Иначе сега си давам Зиртек заради ваксината, която сложихме днес (Пентаксим - ДТК с полиомиелит и менингит)... Още 3 дни ще давам. В това време не мога да въвеждам нови храни, за да напредвам със захранването, така че съм вързана само с морковите. Но и не искам да давам всеки ден моркови, защото много деца добиват алергии и към тях - не трябва да се прекалява.
Като спра Зиртека, трябва 4-5 дни да минат да се поизчисти от него, и чак тогава ще въвеждам нещо ново (може би тиква - за да избегна морковите... първоначалният ми план беше след моркови да дам морков с картоф... но по-добре изцяло да сменим. А само картоф няма).
Т.е. изгубихме към 2 седмици заради ваксината...

В средата на януари ще правим третата имунизация срещу Хепатит Б, така че пак ще изгубим от ритъма на захранването. Но се надявам дотогава да сме въвели достатъчно неща, че да има какво да давам докато пие Зиртека.

В Клуб Алергии на Дир-а майките са въвели съдържанието на всички видове бебешки каши и пюрета, които стават за алергични деца (т.е. не съдържат млечен протеин и глутен). С помощта на този списък човек може да си направи график кое след кое да купува, за да въвежда винаги само по 1 нова храна и в същото време да успее да стигне до сложни и разнообразни манджи от по няколко вида смесени зеленчуци и дори месни менюта.
Ако се ползват продуктите само на 1 фирма, няма начин да се постигне това, защото разнообразието им не е толкова голямо. Но като се комбинират от различни марки, може.
Купих си нарочен календар за кухнята, в който ще впиша програмата за захранване и ще бъде прегледно. И съм уговорила с продавачката в кварталния бебешки магазин, че които храни ги няма, мога да ги поръчвам.

Като чета какво е било на пазара само преди 3-4 години, много се радвам, че сега е... сега.

10 коментара:

hazel каза...

И на мен ми е мъчно, че е толкова сложно. Аз не бих се справила, честно...
Идея за картофа - половин сварен картоф, намачкан? Без мляко?
Ако не се лъжа картофът беше по-хипоалергенен от моркова - морковите съдържат витамин А, от предозирането на който се получаваха кожни проблеми. Ако не се лъжа.

Моите уважения към производителите на бебешки храни, де. Не искам да звуча лудитски, и аз захранвах от Хип-моркови. И много мразя да готвя, както знаеш, но картоф с морков и карфиол съм варила:)

Wynche каза...

Абе не смея още сама да правя. Аз още не мога да се пречупя да спра да гладя и да стерилизирам шишетата, та какво ли остава да варя картоф сама... И тоя картоф кой го знае откъде е и при какви условия е отглеждан, а при Хип има пълна гаранция (260 контролни точки по качеството преди да стигне до магазина).
А и аз хубаво още 10-ина дни съм вкъщи, ами после като тръгна на работа, кой ще ти се занимава да вари картофи...

Разбира се, ако нямаше начин, щях да варя, но хубавото е, че има не по-лоша алтернатива. Май че за царевицата не намерих начин и може би за нея ще трябва, но не съм сигурна - не съм огледала още всичко.

hazel каза...

Аз гладих до шестия месец. Малиии, как мразя да гладя:) Общо една година съм гладила всеки ден и още ми държи влага.

За картофа само ми беше думата, изненадвам се, че няма готово пюре САМО картоф. Иначе естествено, че ще се купуват пюрета до дупка, след това има детска кухня с преходна храна, която беше супер, дано още да е.

Анонимен каза...

Аз съм най-редовен 4итател на блога, но това ще ми е първият коментар. Много съм доволна, 4е намерих кирилица, но по някаква при4ина, тя не съдържа 24-тата буква от азбуката, та ще трябва да се мъ4ите с цифра.

По повод на пюретата. Моля, моля - BabyCook!!! Няма варене, няма ма4кане. Затова вси4ките ми приятелки тука гракнаха веднага и казаха, 4е ако само едно нещо се каня да ви купя за Деян, BabyCook-ът да е. Нямам приятелка-млада майка тук, която да купува готови пюрета - въпреки невероятното изобилие и изклю4ително строгия контрол над хранителните продукти в Швейцария. Предполагам и, 4е излиза много по-евтино. Вие пробвахте ли го ве4е или първо 4акате Деян да заяде зелен4уци по-сериозно?

Wynche каза...

@мария
Здрасти :) Не сме го пробвали още, щото той досега яде само моркови :)
Но ще ми е първи избор, когато се сдобия с някакви плодове и зеленчуци домашно производство. На тези, дето се купуват от пазара в България, майките масово не смеят да се доверят (по впечатления от форумите на bg-mamma.com), което си е логично, защото контролът върху храните в татковината е нулев.
...Което ме подсеща, че имахме някакви обещани картофи от Ботевград, трябва да проверя въпроса вече по-сериозно...

@hazel
Знам за твоята ненавист към гладенето :) На мен пък - е, не чак да ми е приятно, но... Абе свикнах дрешките и пелените да са изгладени и сега като не са, ми изглеждат някак... неготови за употреба. И грозни :) А като ги изгладя, са едни такива приятни :)
Ама постепенно си налагам да спирам, де. То и за бебетата не е добре толкова стерилност вече.

Анонимен каза...

Известно време се чудех дали да ви разправям колко съм сбъркан, ама хайде, нали идва Коледа, няма да ми забелязвате много.

Първо, преди известно време имаше един пост, озаглавен "Захранване". Когато видях това заглавие, първата ми мисъл беше "я, сигурно й е гръмнало захранването на компютъра и сега ще опише перипетиите по сдобиването с ново".

А пък текущия пост първо го бях прочел, а след известно време нещо плъзнах поглед по текста му. И като мернах израза "като спра Зиртека...", си помислих "че защо ще си спира такова хубаво захранване, какво му е". Добре поне, че се усетих, че въпросните компютърни захранвания са Sirtec, не "Зиртек".

Не знам, нещата май отиват към диагноза ;)

Боян

Анонимен каза...

Я и аз да се изкажа, като върл противник на всякакъв вид мамешки истерии тип "как така ще си храня децата с боклуци, кой ги знае де са били?"
Гладила съм бебешки дрешки три или четири пъти общо. Като се роди Емил даже нямах нормална ютия, която да използвам. Не му се е протрила кожата от хиперужасни, ултратайни биооръжия, произведени от огромни нехаещи за човешкото здраве концерни, които работят с гени ;-)
Пюретата на Емо ги правех аз, сама, почти от самото начало. Старнното е, че по принцип съм адски мързелива и доста други неща, свързани с детето претупвах, но с правенето на пюрета никога не съм срещала проблеми, а повечето майки го определят като нещо много сложно. Всичко си купувах от пазара, с "нитрати" не сме се натровили (нали сте на ясно, че да кажете "в зеленчуците има нитрати, а те са вредни", е като да кажете "в човешкото тяло има гени, а те са вредни!" ;-) ) а процедурата се оказа толкова лесна и проста, че после не исках и да чуя за друго - зеленчуци, месо, каквото трябва, разнообразно. Детето не може да расте в стерилна среда, да яде само "проверени" храни и да не диша външен въздух цял живот. Т.е. може, ама е болестно състояние. ;-)

Wynche каза...

@Боян
Направо не знам как да коментирам! :))
Аз пък тотално бях забравила другия смисъл на думата "захранване" :))

@ladymarian
На мен приготвянето на пюрета ми се вижда сложно и бих го правила само ако би било по-добре.
И аз преди си мислех, че ще имам отношение като това:
"Детето не може да расте в стерилна среда, да яде само "проверени" храни и да не диша външен въздух цял живот."
Обаче тоя атопичен дерматит така ме наплаши, че ми промени нагласата изоснови. Сега му треперя повече, отколкото е редно, съзнавам това (т.е. мога и да поработя над себе си), но засега тоя страх е твърде силен, за да не му се поддам.
Може би ще се поосвестя като започнат да го гледат една камара други хора (макар че и днес си мислех на тема как ли лелчето, което ще наемем да го гледа в 1-2 дни от седмицата, ще мие шишетата за мляко... Дали ще се старае, тя е възрастна, недовижда, да не вземе да ги остави нещо позацапани, да ги претупа...)

Анонимен каза...

Да, мога да разбера.

Конкретно за пюретата, на мен ми се струваше ебаси сложната работа докато не почнах да ги правя, реално започнах, защото ТРЯБВАШЕ, имаше някакъв коремен вирус и ни препоръчаха домашно пюре няколко дена, след което ми хареса ииии....

Колкото до това с дерматита, не съм запозната, но е хубаво да си информирана за състоянието на ниво по-високо от "мамите във форума казаха", за да не стигаш неволно до крайности. Колкото по-информирана си от качествени източници, толкова по-спокойна и уверена ще бъдеш. Обикновено хората се страхуват от непознатото и от това, което не могат да разберат. Колкото по-запозната си със ситуацията и колкото по-добре разбираш кое е ок и кое не за детето ти, толкова по-малко страх ще има да не му навредиш неволно. Може и да звуча малко назидателно, моля за извинение заради което. Знам те като рационален човек, но не знам до каква степен майчинството ти е "изпило мозъка" (на мен поне и капка не ми беше оставило)

А колкото до идеята друг да ти гледа детето.. аз я имах като беше станал Емил на 9 месеца. Взех една пробна бавачка, една седмица проба.. и се отказах. Не можах да го понеса някак си. Той е толкова див, че не можех да си представя как чужд човек ще се справи с него.

hazel каза...

Ейй една носталгия ме налегна покрай вас и си спомних как моята първа гледачка беше гимли:) Месец и половина работих по един проект извън къщи, когато Рада беше на година и 9. Това, както се казва, was the beginning of a beautiful friendship!:)

За притеснението - притеснено ми беше, то още ми е като ги оставям, но това е защото съм control freak и си го знам. Контрирам го като упражнявам контрол;) върху желанието си контролиране - на ситуацията, на режима, на хората.

Ауу това май е за другия пост...